• Глосарій
а
Агресивна рекламна політика (Offensive Spending) — інтенсивний вклад засобів у рекламу під час розкрутки нового бізнесу.
Адветоріалз (advertorials) — своєрідна суміш реклами та редакторської статті (реклама + аудиторія, інформація + комерція).
Акредитація — процедура надання журналісту статусу представника конкретного видання на заході (прес-конференції, конференції тощо).
Астротурфінг (astroturfing) — це створення штучної громадської думки за допомогою гласних чи негласних заходів, форм та методів впливу зацікавленими іноземними спеціальними службами, окремими організаціями, групами та особами, що використовують програмне забезпечення або наймають представників засобів масової інформації, блогерів, інтернет-коментаторів, спеціалістів з метою витіснення думки реальних людей і створення враження, наче велика кількість людей вимагає чогось конкретного або виступає проти чого-небудь. Наприклад, просування товарів, ідей або прийняття певних рішень органами державної влади та органами місцевого самоврядування у політичній, соціальній, економічній та інших сферах.
Аудит сайту — це комплексне дослідження сайту та його аналіз, спрямовані на оптимізацію рекламної інтернет-стратегії; виявлення прихованих помилок у структурі веб-сайту, коректності та правильності роботи сайту з точки зору пошуковиків; аналіз веб-сайтів конкурентів тощо.
Аудиторія — численність людей чи домогосподарств, охоплених конкретним засобом масової інформації.
б
BTL (below the line) — оригінальне рекламне рішення, покликане оптимізувати комунікаційні зв’язки зі споживачем, а також таке, що не передбачає трансляцію за допомогою традиційних рекламних носіїв.
Банерна реклама (Banner Advertising) — це розміщення графічних зображень або анімацій в Інтернеті з метою залучення потенційних клієнтів компанії або окремого продукту (товар, послуга) або формування позитивного іміджу.
Благодійний маркетинг — компанія зобов’язана робити внески чи відраховувати відсотки від обсягу продаж на благодійність. Ця ініціатива розрахована на конкретний час, конкретний продукт та конкретну благодійність.
Брендінг (Branding) — створення та використання символів під час пошуку ринків збуту для організації чи продукта.
Брифінг — зустріч для позиційної заяви; використовується в екстремальних, форс-мажорних ситуаціях.
Брошура — інформаційний матеріал, цілями якого є інформування цільової аудиторії про організацію; детальний опис переваг товарів та послуг чи виду діяльності компанії; надання контактних телефонів, за якими можна отримати більш детальну інформацію.
Буклет — надає уявлення про компанію: її спеціалізацію, позиціонування на ринку, перелік товарів чи послуг, керівництво та колектив.
Бекграундер (інформаційний лист) — інформаційний матеріал, що надає необхідну інформацію про профіль роботи організації, її продукти та послуги, історію створення та розвитку тощо.
в
Вайн (Vine) — це дуже короткий ролик, зазвичай тривалістю від двох до двадцяти секунд. Вайни, як правило, показують деякі моменти з життя. Тих, хто знімає вайни, називають вайнерами. Можна також вважати, що вайн — це твіт у форматі відео.
Виборка (Panel) — постійна виборка респондентів чи магазинів, відібраних для участі у дослідницькому проекті, згідно з умовами якого вони повинні постійно повідомляти про свої вподобання, відношенні до чогось або видах діяльності.
Витік даних — неправомірне передавання конфіденційної інформації (матеріалів, важливих для різних компаній або держави, персональних даних), може бути умисним або випадковим. Втрата цінних даних може відбуватися через неправильне використання норм і правил політики безпеки. Недотримання правил зберігання та захисту даних тягнуть за собою їхній витік і поширення в загальнодоступних місцях, таких як інтернет.
Врізка (Cut-in) — рекламний ролик, що використовується для заміни оригінальної реклами національної студії під час його трансляції для іншого ринку чи регіону.
г
Гарантований тираж (Guaranteed Сirculation) — тираж друкованого видання, що використовується для визначення тарифної ставки за одиницю рекламної площі.
Генеральна сукупність — сукупність всіх елементів, які потрібно дослідити.
д
Дайджест — підбірка новинних матеріалів, що пройшли первинне кодування за структурованими рубриками, темами чи іншими параметрами за встановлений часовий проміжок. Даний формат є ефективним під час поточного моніторингу (щоденного, щотижневого, щомісячного) та допомагає зорієнтуватись у великому потоці різноманітних публікацій.
Дегустація — одна з найбільш поширених промоушн-акцій; рекомендується використовувати під час виведення нових брендів на ринок або під розширення, наприклад, смакової лінійки в рамках одного бренда.
Дослідження (Research Study) — матеріал, що використовує інформацію, отриману в результаті опитувань чи оглядів наукового аналізу, опублікований з метою залучення уваги читачів та для демонстрації значення продукту чи послуги.
е
Експертне опитування — окремий вид опитування, що використовується у випадку необхідності встановити думки певної групи спеціалістів з проблеми, що цікавить.
з
Заява для преси — інформаційний документ, призначений для тих випадків, коли керівництво організації, публічні політики чи громадські діячі хочуть публічно висловити свою позицію стосовно конкретного питання.
Зовнішня реклама (Outdoor Advertіsіng) — графічна, текстова або інша інформація рекламного характеру, що розміщується на спеціальних тимчасових та/чи стаціонарних конструкціях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного устаткування, над проїздною частиною вулиць та доріг або на них самих.
і
Івент (event), спеціальна подія — подія, що проводиться організацією та спрямована на вирішення PR-завдань, які є інформаційним приводом та потребують фінансових витрат й організаційної підготовки.
Іменні статті (by-liner) — матеріали, написані чи підготовлені відомими людьми.
Індекс відомості (Hit) — термін, що використовується стосовно кількості людей, які відвідали конкретну інтернет-сторінку.
Індекс Фога — визначає, який освітній рівень є необхідним для засвоєння даного матеріалу. Чим менший показник індексу, тим більшій аудиторії зрозумілий матеріал.
Індоктринаційний буклет — вітання новоприсвяченим відвідувачам, а також новим співробітникам. Новачку пояснюють «правила гри».
Інституціональний буклет — розповідає про суспільно корисну і благодійну діяльність компанії, історію успіху, розширення, розвитку; присвячений філософії компанії.
Інтегрована реклама (Іntegrated Commercіal) — рекламний ролик, присвячений більш ніж одному продукту чи послузі.
Інтернет-піар (Internet PR) — інструмент, за допомогою якого компанія створює інформаційне оточення для своїх проектів у Світовій павутині.
к
Кабінетні дослідження — збір та аналіз максимальної кількості інформації з досліджуваної теми (контент-аналіз ЗМІ, робота зі статистичним довідником, вивчення вже проведених досліджень та ін.).
Контекстна реклама — це текстові оголошення, що показуються відвідувачам пошукових машин та інших сайтів. Незамінний спосіб залучення цільових відвідувачів на сайт, можливість ефективної реклами продукту чи послуги.
Контент-аналіз — стандартна методика дослідження в області суспільних наук, метою якої є аналіз змісту текстових масивів і продуктів комунікативної кореспонденції.
Конференція — великий спеціальний захід, на якому виступають доповідачі з визначеної теми. Мета конференції — обговорення та вирішення різних проблем.
Корпоративний бюлетень, газета, журнал — містять корисну для читача інформацію й вираження позиції організації на яку-небудь конкретну тему.
Корпоративний соціальний маркетинг — компанія підтримує розробку та/або проведення кампаній, спрямованих на зміну визначеного типу поводження (звичок), для того щоб поліпшити суспільне здоров`я або безпеку, сприяти захисту навколишнього середовища чи розвитку громадськості.
Корпоративна філантропія — компанія робить пожертвування безпосередньо благодійній організації чи акції, найчастіше у формі грошових грантів, подарунків та/або товарів і послуг.
л
Листівка — інформацінйий лист, написаний таким чином, щоб зацікавити читача, надати йому корисну й цікаву інформацію. Листівку поширюють у місцях безпосереднього скупчення аудиторії, розклеюють на вулиці, розсилають поштою.
м
Маркетинг у соціальних мережах (SMM) — це комплекс заходів із використання соціальних медіа в якості каналів для просування компаній або бренду і рішення інших бізнес-завдань.
Медіа-аналіз — це детальне та водночас комплексне вивчення матеріалів ЗМІ, яке включає кількісний та якісний аналіз публікацій (контент-аналіз), а також висновки й коментарі експерта-аналітика, зроблені на підставі аналізів (експертний аналіз). Медіааналіз доповнює й допомагає систематизувати інформацію, отриману за допомогою моніторингу ЗМІ.
Мейнстрім (mainstream) — 1) найбільш популярний та/чи визнаний напрямок у якійсь сфері, наприклад у мистецтві, політиці і т.п.; 2) умовне поняття, що використовують для позначення помірно прогресивного напрямку, для якого характерне поєднання елементів традиційної та сучасної стилістики.
Моніторінг ЗМІ — це пошук і підбір матеріалів у засобах масової інформації (друкованій пресі, інтернет-джерелах, інформаційних агенціях, ТВ та радіо), що здійснюється відповідно до заданих ключів (ключем може бути слово(а), словосполучення, певна тема чи сфера) і періоду.
н
Національний рейтинг (Natіonal Ratіng) — рейтинг передачі на основі обліку приймачів, налаштованих на відповідну хвилю на території всієї країни.
Ньюзлетер («лист з новинами») — містить корисну інформацію, призначений для регулярного розсилання цільовим аудиторіям (співробітникам компанії, ЗМІ, клієнтам, партнерам і т.п.). Не існує єдиного формату «ньюзлетер» і, відповідно, – чітких вимог до його написання/складання.
о
Оглядові й аналітичні статті — схожі з «by-lіner», не завжди пишуться журналістами, частіше людьми, які знають проблему зсередини.
Опитування — незамінний спосіб одержання інформації про звички людей, їхні схильності, мотиви поведінки та думки.
п
PR-агентство — незалежне підприємство, що складається з творчих працівників, які встановлюють і підтримують зв`язки з громадськістю, пресою; розміщують зведення пізнавального, інформаційного і розважального характеру в ЗМІ для залучення уваги до продуктів, послуг і самого підприємства.
PR-аудит — метод дослідження, спрямований на вивчення ефективності зовнішніх і внутрішніх комунікацій компанії. Отримані в ході PR-аудиту результати допоможуть скорегувати комунікаційну політику компанії з метою посилення ефективності заходів, проведених компанією.
PR-послуги — вид послуг, спрямований на організацію зв`язків із громадськістю та формування суспільної думки (прес-конференція, презентація, круглий стіл тощо).
Періодичність (Continuity) — метод розміщення реклами таким чином, щоб вона виходила через рівні проміжки часу.
Пошукова оптимізація сайта SEO (Search Engіne Optіmіzatіon) — це комплекс робіт із зовнішніми й внутрішніми факторами, у результаті яких можна домогтися більш високих позицій сайта в пошукових системах. Виведення сайта на провідні позиції в пошукових системах є найбільш ефективним способом залучення відвідувачів — потенційних клієнтів.
Покриття (Coverage) — визначення потенційних можливостей засобів масової інформації по географічному охопленню аудиторії.
Польове дослідження — безпосередній контакт із цільовою аудиторією з метою вивчення її відношення до різних проблем та з`ясування мотивів прийняття тих чи інших рішень (анкетні опитування, особисті інтерв`ю, фокус-групи й ін.).
Прийом, коктейль — зустріч компанії з клієнтами та партнерами з якого-небудь урочистого приводу.
Презентація, церемонія відкриття — представлення компанії, продуктів, послуг для потенційних та існуючих клієнтів і партнерів.
Прес-кіт — надає ЗМІ вичерпну інформацію про подію, що відбувається, і її основні діючі обличчя. Набір документів для прес-кіта: прес-реліз, інформаційний лист чи фактична довідка, брошура, корпоративне видання, річний звіт, біографія з фотографіями, програма заходу, список почесних гостей і т.п.
Прес-кліпінг — це добірка у ЗМІ за визначений період часу всіх текстових матеріалів, які задовольняють параметрам запиту. Даний формат ефективний при необхідності відстеження реакції у ЗМІ на визначену подію/прес-реліз, тему.
Прес-клуб — регулярне спілкування з журналістами в рамках неформального заходу із залученням топ-персон компанії і ринку.
Прес-конференція — оголошення факту, презентація деякої події.
Прес-реліз (англ. Press Release - «випуск для преси») — спеціальний бюлетень для працівників засобів масової інформації, що містить матеріали для термінової публікації з метою оповіщення громадськості.
Прес-тур, день відкритих дверей — знайомство журналістів із бізнес-процесом компанії, виробництвом чи процесом надання послуг і т.п.
Продакт плейсмент (Product placement) — рекламний прийом, під час якого продукцію, компанію чи її логотип демонструють у телевізійній передачі, де ненав`язливо згадують про її (чи його) гарну якість.
Просування доброчинності — компанія надає матеріальні кошти, нематеріальні й інші корпоративні ресурси, залучаючи увагу громадськості до визначеної проблеми; допомагає збирати засоби, залучати учасників і волонтерів.
Профіль аудиторії (Audіence Profіle) — арактеристика складу аудиторії засобу масової інформації, що враховує вік, місце проживання, освітній рівень, дохід та інші параметри.
р
Річний звіт — документ, що включає обов’язкову для компанії фінансову звітність (коли мова йде про звіт перед акціонерами) та одночасно виконує функцію комунікації з публікою, демонструючи при цьому відкритість та прозорість компанії. Мета звіту — привернути увагу читача та відобразити корпоративний дух організації.
Розміщення реклами (Position) — розміщення рекламних повідомлень на сторінці та розміщення сторінки з рекламою у виданні.
Розкадровка (Storyboard) — стислий письмовий опис аудіо- або відео-прес-релізу. Для відео готується опис сцен та розписуються діалоги.
Розкрутка (Rollout) — маркетингова стратегія, за допомогою якої торгова марка вводиться на ринок в обмеженій географічній зоні.
Рекламний бюджет (Working Media Budget) — частина рекламних витрат компанії, не передбачена для оплати рекламного часу або площі, на відміну від інших витрат на рекламу. Наприклад, виробництво рекламних матеріалів, виплату гонорарів авторам, пакування та пересилання зразків рекламних продуктів тощо.
Рекламний еквівалент (Advertising Equivalency) — визначення вартості популяризаційних матеріалів в засобах масової інформації шляхом конвертації за ставкою, що відповідає вартості розміщення реклами на цьому ж місці.
Референс гайд (reference guide) — документ, що містить інформацію про соціальний пакет, корпоративні норми, стандарти тощо. Акцентований на довідкову літературу (варіант: акцент робиться на довідковій літературі); передбачений для членів колективу.
Ротація (Rotation) — повторення рекламних блоків у незмінному порядку.
с
Семінар, круглий стіл — захід, що проводиться, як правило, для спеціалізованих ЗМІ з метою глибинного знайомства з продуктами, технологічними процесами в компанії тощо.
Соціальна реклама (Public Services Announcement (PSA) — стислі повідомлення, як правило, від некомерційних організацій та державних органів. Використовуються на радіо- або телевізійних каналах на громадських засадах, безкоштовно.
Соціально відповідальні підходи до ведення бізнесу — компанія на власний розсуд запроваджує практику ведення бізнесу та інвестування, що сприяє збільшенню добробуту громадськості та збереженню навколишнього середовища.
Семплінг (sampling) — ознайомлення цільової аудиторії з продуктом шляхом розповсюдження пробних екземплярів з метою стимулювання постійного використання товару споживачем.
Спам — масове розсилання кореспонденції рекламного чи іншого характеру людям, які не висловили бажання її одержувати. Передусім термін «спам» стосується рекламних електронних листів.
Споживча панель (Panel) — вибірка респондентів чи магазинів, відібраних на постійній основі для участі в дослідницькому проекті, за умовами якого учасники дослідження повинні постійно повідомляти про свої уявлення, ставлення, види діяльності тощо.
у
Управління репутацією у пошукових системах (Search Engine Reputation Management, SERM) — комплекс заходів, спрямованих на виключення негативних відгуків про компанію, товар або послугу в результатах видачі пошукової системи. Іншими словами, очистка пошукових результатів.
ф
Факт-лист (інформація для преси) — різновид бекграундера. Не є завершеним текстом, представляючи собою набір фактів. Відноситься скоріше до довідки.
Фішинг (fishing) — вид шахрайства, метою якого є виманювання у довірливих або неуважних користувачів мережі персональних даних клієнтів онлайнових аукціонів, сервісів з переказу або обміну валюти, інтернет-магазинів. Шахраї використовують усілякі виверти, які найчастіше змушують користувачів самостійно розкрити конфіденційні дані — наприклад, посилаючи електронні листи із пропозиціями підтвердити реєстрацію облікового запису, що містять посилання на веб-сайт в Інтернеті, зовнішній вигляд якого повністю копіює дизайн відомих ресурсів.
Флеш-моб (flash mob) — завчасно спланована масова акція, у ході якої велика група людей раптом з’являється у визначеному місці у визначений час, протягом кількох хвилин з серйозним виглядом виконуючи дії абсурдного змісту, після чого учасники одночасно швидко розходяться.
Фокус-група (Focus Groups) — складається з 7-10 представників цільових аудиторій, з якими проводиться групове інтерв’ю на цікаві для компанії теми.
Формула Флеша — прогнозує ступінь легкості читання письмового матеріалу.прогнозирует степень легкости чтения письменного материала.
ц
Цільова аудиторія (Target Audience) — бажана або прогнозована з точки зору рекламодавця аудиторія рекламних випусків; характеризується рядом демографічних (вік, стать, рівень доходу тощо), споживацьких показників або ж соціальним рівнем.
ч
Частка аудиторії (Share, or Share of Audience) — аудиторія конкретної програми чи каналу як частка загальної кількості домогосподарств у конкретний період трансляції певної радіо- чи телепрограми.
Читацька аудиторія (Readership or Audience) — середня кількість осіб, знайомих зі змістом видання.