• Глосарій
а
AMEC — найбільша професійна організація в галузі комунікаційних досліджень, аналітики та інсайтів, яка розробила власну інтегровану систему оцінки комунікацій. Ця методологія допомагає PR-фахівцям ефективно планувати діяльність та об'єктивно оцінювати її результати. Вона також дозволяє “операціоналізувати” та втілити у життя Барселонські принципи, а також продемонструвати цінність PR.
Агресивна рекламна політика (Offensive Spending) — інтенсивний вклад засобів у рекламу під час розкрутки нового бізнесу.
Адветоріалз (advertorials) — своєрідна суміш реклами та редакторської статті (реклама + аудиторія, інформація + комерція).
Адвокат бренду — лояльний споживач, який систематично обирає продукти чи послуги певного бренду, захищає інтереси компанії публічно, пропонує її продукцію чи сервіси знайомим, а також сприяє популяризації торгової марки через власні канали комунікації.
Айдентика — візуальний образ компанії, що включає логотип, кольори та стиль, які роблять бренд впізнаваним та легким для запам'ятовування клієнтами.
Акредитація — процедура надання журналісту статусу представника конкретного видання на заході (прес-конференції, конференції тощо).
Амбасадор — впізнавана особистість у певному середовищі, яка представляє та просуває бренд, підвищуючи лояльність аудиторії.
Архетип — узагальнений образ, що формується на основі характеристик цільової аудиторії та концепції бренду чи персони. Архетипи допомагають розкрити позиціювання бренду, демонструючи його внутрішню стратегію, мотивацію, а також сильні й слабкі сторони. Архетипи не є статичними — вони можуть змінюватися протягом часу, залежно від розвитку бренду або його аудиторії.
Астротурфінг (astroturfing) — це створення штучної громадської думки за допомогою гласних чи негласних заходів, форм та методів впливу зацікавленими іноземними спеціальними службами, окремими організаціями, групами та особами, що використовують програмне забезпечення або наймають представників засобів масової інформації, блогерів, інтернет-коментаторів, спеціалістів з метою витіснення думки реальних людей і створення враження, наче велика кількість людей вимагає чогось конкретного або виступає проти чого-небудь. Наприклад, просування товарів, ідей або прийняття певних рішень органами державної влади та органами місцевого самоврядування у політичній, соціальній, економічній та інших сферах.
Аудит сайту — комплексне дослідження сайту та його аналіз, спрямовані на оптимізацію рекламної інтернет-стратегії; виявлення прихованих помилок у структурі вебсайту, коректності та правильності роботи сайту з погляду пошуковиків; аналіз вебсайтів конкурентів тощо.
Аудиторія — чисельність людей чи домогосподарств, охоплених конкретним засобом масової інформації.
б
BTL (below the line) — оригінальне рекламне рішення, покликане оптимізувати комунікаційні зв’язки зі споживачем, а також таке, що не передбачає трансляцію за допомогою традиційних рекламних носіїв.
Банерна реклама (Banner Advertising) — це розміщення графічних зображень або анімацій в Інтернеті з метою залучення потенційних клієнтів компанії або окремого продукту (товар, послуга) або формування позитивного іміджу.
Брифінг — зустріч для позиційної заяви; використовується в екстремальних, форс-мажорних ситуаціях.
Брошура — інформаційний матеріал, цілями якого є інформування цільової аудиторії про організацію; детальний опис переваг товарів та послуг чи виду діяльності компанії; надання контактних телефонів, за якими можна отримати більш детальну інформацію.
Буклет — надає уявлення про компанію: її спеціалізацію, позиціонування на ринку, перелік товарів чи послуг, керівництво та колектив.
Бекграундер (інформаційний лист) — інформаційний матеріал, що надає необхідну інформацію про профіль роботи організації, її продукти та послуги, історію створення та розвитку тощо.
Бізнес-комунікації — комплекс заходів, що включають корпоративний PR та продуктовий PR, спрямовані на просування компанії та її продуктових брендів, просування бренду роботодавця, реалізацію КСВ-проєктів, здійснення антикризових комунікацій, ведення зв'язків з громадськістю (Public Affairs), а також забезпечення внутрішньокорпоративних комунікацій та інших суміжних активностей.
Біла книга (White Paper) — офіційний документ, який використовується для глибокого аналізу певної теми, продукту, технології тощо. Мета – інформування цільової аудиторії про конкретні питання та надання обґрунтованих рекомендацій або рішень.
Благодійний маркетинг — практика, коли компанія зобов’язується відраховувати частину своїх доходів або зробити внески на благодійність, прив’язуючи цю ініціативу до конкретного продукту, акції чи періоду часу. Такий підхід не лише сприяє соціальній відповідальності бізнесу, але й допомагає залучити споживачів, які цінують соціальні ініціативи.
Брейншторм — метод генерації нових ідей та рішень, де учасники пропонують максимальну кількість варіантів, з яких потім обираються найкращі та найбільш реалістичні для практичного втілення.
Брендбук — документ, який окреслює ключові елементи фірмового стилю та корпоративної ідентичності організації, охоплюючи різні аспекти її діяльності.
Брендинг (Branding) — створення та використання символів під час пошуку ринків збуту для організації чи продукту.
Бренд роботодавця — сукупність характеристик і цінностей компанії, які формують її репутацію як привабливого місця для роботи. Бренд роботодавця відображає пропозицію, яку компанія робить своїм працівникам, та те, що може зацікавити потенційних кандидатів, сприяючи залученню та утриманню талантів.
Бриф — анкета-документ, що містить детальний опис ключових задач проєкту, має у собі всі вимоги та вхідні дані.
в
Вибірка (Panel) — постійна вибірка респондентів чи магазинів, відібраних для участі у дослідницькому проєкті, згідно з умовами якого вони повинні постійно повідомляти про свої вподобання, відношенні до чогось або видах діяльності.
Витік даних — неправомірне передавання конфіденційної інформації (матеріалів, важливих для різних компаній або держави, персональних даних), може бути умисним або випадковим. Втрата цінних даних може відбуватися через неправильне використання норм і правил політики безпеки. Недотримання правил зберігання та захисту даних тягнуть за собою їхній витік і поширення в загальнодоступних місцях, таких як інтернет.
Врізка (Cut-in) — рекламний ролик, що використовується для заміни оригінальної реклами національної студії під час його трансляції для іншого ринку чи регіону.
Візуальний контент — інформація, яку можна передати за допомогою фотографії, ілюстрації, малюнки, графіка, відео.
Вірусний контент — той, який блискавично поширюється в мережі завдяки своїй здатності максимально швидко залучити увагу великої кількості людей, що призводить до його масового розповсюдження.
Внутрішньокорпоративні комунікації (Internal Public Relations) — процеси обміну інформацією та взаємодії між співробітниками всередині компанії або організації. Вони спрямовані на підвищення ефективності роботи, зміцнення командного духу, передачу корпоративних цінностей та формування єдиної корпоративної культури, що сприяє згуртованості та мотивації команди.
г
Гайп — штучний розголос навколо чогось.
Гайд — інструкція, посібник, який допомагає людині розібратися в предметі.
Гарантований тираж (Guaranteed Сirculation) — тираж друкованого видання, що використовується для визначення тарифної ставки за одиницю рекламної площі.
Гейт — прихована або відкрита ненависть чи ворожість до чого-небудь або кого-небудь. Найчастіше можна зустріти в соцмережах, адже вони надають можливість висловлюватись анонімно.
Гедлайнер — головний учасник або ключова фігура певного заходу, події чи проєкту.
Генеральна сукупність — сукупність всіх елементів, які потрібно дослідити.
Генеративний штучний інтелект — вид штучного інтелекту, який здатний створювати новий оригінальний контент (текст, зображення, аудіо, відео), на основі навчання на великих обсягах даних.
Громадськість — активне соціальне утворення, що в певний момент часу об'єднує людей, які зіткнулися зі спільною проблемою і колективно шукають шляхи її вирішення.
Громадська думка — думка значної частини суспільства про яку-небудь актуальну проблему, що має дискусійний характер. Вона може виражатися як явно, так і приховано, вербально або невербально, і формується в конкретному соціальному або соціально-політичному контексті.
д
Дайджест — підбірка новинних матеріалів, що пройшли первинне кодування за структурованими рубриками, темами чи іншими параметрами за встановлений часовий проміжок. Даний формат є ефективним під час поточного моніторингу (щоденного, щотижневого, щомісячного) та допомагає зорієнтуватись у великому потоці різноманітних публікацій.
Дегустація — одна з поширених форм промоції, яка рекомендується для запуску нових брендів або розширення асортименту (наприклад, нових смаків у рамках бренду). Це дозволяє споживачам безпосередньо спробувати продукт, що сприяє збільшенню обізнаності та зацікавленості, а також стимулює продажі.
Дерево цілей — ієрархічна модель, яка графічно відображає розподіл головної мети на підпорядковані цілі, завдання та конкретні дії, демонструючи їх взаємозв'язок та послідовність досягнення загальної місії організації.
Диджитал PR (Digital PR) — напрям зв'язків із громадськістю, зосереджений на онлайн-комунікації та розширенні присутності бренду в Інтернеті. Його основною спрямованістю є соціальні медіа, блоги, сайти, онлайн-видання та інші платформи, які допомагають аудиторії взаємодіяти з брендом та його продуктами.
Дослідження (Research Study) — матеріал, що використовує інформацію, отриману в результаті опитувань чи оглядів наукового аналізу, опублікований з метою залучення уваги читачів та для демонстрації значення продукту чи послуги.
е
Експертне опитування — окремий вид опитування, що використовується у випадку необхідності встановити думки певної групи спеціалістів з проблеми, що цікавить.
Ембарго — узгоджена тимчасова заборона на публікацію певної інформації, за якою журналісти добровільно утримуються від оприлюднення новини до визначеної дати.
ESG-принципи (E-Environment, S-Social, G-Governance) — фреймворк, який визначає, чи відповідає компанія вимогам сталого виробництва. Застосовується для оцінки інвестиційних показників та складання інтегрованих звітів.
Етичні принципи — набір моральних норм і правил поведінки, яких дотримуються фахівці у сфері зв'язків з громадськістю. Ці принципи допомагають підтримувати довіру між організаціями та їхніми аудиторіями.
з
Залучення аудиторії (Engagement rate) — показник зацікавленості аудиторії на сторінці, який відображає рівень активності та взаємодії зі сторінкою або контентом. Вона вимірюється у відсотках і розраховується як частина всіх реакцій (лайки, коментарі, репости тощо) до загальної кількості підписників за певний період часу.
Заява для преси — інформаційний документ, призначений для тих випадків, коли керівництво організації, публічні політики чи громадські діячі хочуть публічно висловити свою позицію стосовно конкретного питання.
Звіт — структурований документ, який містить систематизовану та проаналізовану інформацію, зібрану за визначеними параметрами, з метою її ефективної передачі та подальшого використання.
Зовнішня реклама (Outdoor Advertіsіng) — графічна, текстова або інша інформація рекламного характеру, що розміщується на спеціальних тимчасових та/чи стаціонарних конструкціях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного устаткування, над проїзною частиною вулиць та доріг або на них самих.
і
Івент (event), спеціальна подія — подія, що проводиться організацією та спрямована на вирішення PR-завдань, які є інформаційним приводом та потребують фінансових витрат й організаційної підготовки.
Іменні статті (by-liner) — матеріали, написані чи підготовлені відомими людьми.
Імідж — цілеспрямовано сформований образ або враження про людину, компанію чи бренд, яке входить у свідомість аудиторії та створює ключову роль у формуванні капіталу бренду та його сприйняття цільовими групами.
Індекс відомості (Hit) — термін, що використовується стосовно кількості людей, які відвідали конкретну інтернет-сторінку.
Індекс Фога — визначає, який освітній рівень є необхідним для засвоєння даного матеріалу. Чим менший показник індексу, тим більшій аудиторії зрозумілий матеріал.
Індоктринований буклет — вітання новим відвідувачам, а також новим співробітникам. Новачку пояснюють «правила гри».
Інституціональний буклет — розповідає про суспільно корисну і благодійну діяльність компанії, історію успіху, розширення, розвитку; присвячений філософії компанії.
Інсайт — глибоке розуміння або несподіване усвідомлення суті проблеми, ситуації чи явища.
Інтегрована реклама (Іntegrated Commercіal) — рекламний ролик, присвячений більш ніж одному продукту чи послузі.
Інтегровані комунікації (ІК) — комплексний підхід до маркетингових та комунікаційних стратегій організації, який передбачає узгоджене використання різних каналів та інструментів комунікації для досягнення максимального ефекту.
Інфлюенсер — публічна особа, яка має хоча б один канал комунікації та завдяки своєму авторитету, експертизі та активності в соціальних мережах, стримінгових сервісах, цифрових платформах має значний вплив на свою аудиторію.
Інфографіка — графічний спосіб передачі та візуалізації інформації задля полегшення її сприйняття та розуміння.
Інформаційна війна — комплекс заходів, спрямованих на здійснення впливу на населення іншої країни через поширення спеціально підготовленої інформації, що проводиться як у мирний час, так і під час збройних конфліктів.
Інформаційний привід — неординарна подія, яка привертає увагу та викликає інтерес в аудиторії та стає предметом суспільного обговорення.
к
Кабінетні дослідження — збір та аналіз максимальної кількості інформації з досліджуваної теми (контент-аналіз ЗМІ, робота зі статистичним довідником, вивчення вже проведених досліджень та ін.).
Кампанія — сплановані та скоординовані дії, спрямовані на досягнення певної мети протягом визначеного періоду часу.
Клікбейт — тактика привернення уваги аудиторії, метою якої привернення уваги та отримання трафіку.
Колаборація — форма стратегічного партнерства, в якій дві або більше організації об'єднують свої сили для досягнення взаємовигідних бізнес-цілей.
Комунікації для зміни поведінки — підхід до розробки та реалізації комунікаційних стратегій, спрямованих на конкретну аудиторію або населення в цілому з метою промоції позитивних моделей поведінки та зміни певних поведінкових патернів.
Комунікаційна стратегія — частина загальної стратегії бренду або компанії, метою якої є побудова ефективного обміну інформацією з цільовими аудиторіями, отримання зворотного зв'язку та досягнення стратегічних цілей організації.
Комунікаційне повідомлення — інформаційний контент, спеціально розроблений та переданий відправником для досягнення конкретної комунікаційної мети у визначеної цільової аудиторії.
Ком’юніті — група людей, об’єднаних спільними цілями, цінності, інтересами.
Консалтинг — професійна діяльність з надання незалежних експертних порад, рекомендацій та практичної допомоги клієнтам (організаціям, підприємствам, установам або окремим особам) у різних сферах бізнесу та управління.
Контент-аналіз — стандартна методика дослідження в області суспільних наук, метою якої є аналіз змісту текстових масивів і продуктів комунікативної кореспонденції.
Контент — інформаційне наповнення або вміст, який створюється та поширюється через різні медіаканали.
Контекстна реклама — це текстові оголошення, що показуються відвідувачам пошукових машин та інших сайтів. Незамінний спосіб залучення цільових відвідувачів на сайт, можливість ефективної реклами продукту чи послуги.
Конференція — великий спеціальний захід, на якому виступають доповідачі з визначеної теми. Мета — обговорення та розв’язання різних проблем.
Копірайтинг — професійна діяльність зі створення рекламних та презентаційних текстів, які привертають увагу, переконують аудиторію та ефективно просувають продукти чи послуги.
Користувацький контент (User-generated content, UGC) — будь-який контент, який створюється користувачами чи споживачами (фото, відео, тексти, відгуки, аудіо та ін.)
Корпоративна культура — система спільних цінностей, переконань і правил поведінки в організації, яка формує єдність колективу, визначає стиль взаємодії та прийняття рішень. Вона створює унікальну атмосферу в компанії, підвищує мотивацію співробітників та сприяє досягненню спільних цілей, тим самим покращуючи загальну ефективність організації.
Корпоративна соціальна відповідальність (КСВ) — концепція, згідно з якою компанії беруть на себе добровільні зобов'язання перед суспільством, визнаючи свою відповідальність та вплив на споживачів, працівників, громаду й довкілля.
Корпоративна філантропія — компанія робить пожертвування безпосередньо благодійній організації чи акції, найчастіше у формі грошових грантів, подарунків та/або товарів і послуг.
Корпоративний бюлетень, газета, журнал — видання, які містять корисну для читача інформацію й вираження позиції організації на яку-небудь конкретну тему.
Корпоративний соціальний маркетинг — ініціатива компанії, що полягає у розробці та реалізації кампаній, спрямованих на зміну певних типів поведінки або звичок. Метою таких кампаній є покращення суспільного здоров’я, підвищення безпеки, захист навколишнього середовища тощо.
Кризовий PR — напрямок зв'язків з громадськістю, спрямований на управління репутацією організації під час кризових ситуацій. Кризовий PR вимагає швидких, виважених дій та ефективної комунікації для захисту репутації організації в складних умовах.
Культура скасування (Cancel Culture) — соціальний феномен, при якому група людей зі схожим світоглядом та цінностями, засуджують публічну особу, компанію або бренд через їхні дії, висловлювання або позиції, які суперечать загальноприйнятим моральним нормам і цінностям спільноти. Метою є притягнути до відповідальності за свої слова та дії людей.
Key Performance Indicators (KPI) — ключові вимірювані показники діяльності, які допомагають оцінити ефективність та результативність діяльності, процесів або окремих працівників відносно встановлених цілей та завдань. Ці ключові індикатори дозволяють об'єктивно відстежувати прогрес, виявляти проблемні області та приймати обґрунтовані управлінські рішення для досягнення стратегічних та оперативних цілей компанії.
л
Лендинг (Landing page) — окрема вебсторінка, яка призначена для того, щоб досягти конкретної маркетингової або рекламної мети. Наприклад, продаж товарів чи послуг, збір контактів, просування послуг або подій.
Листівка — інформаційний лист, написаний таким чином, щоб зацікавити читача, надати йому корисну й цікаву інформацію. Листівку поширюють у місцях безпосереднього скупчення аудиторії, розклеюють на вулиці, розсилають поштою.
Лідер думок — публічна особа, яка має значний вплив на певну групу людей завдяки своєму соціальному статусу, експертності та досягненням. Лідери думок здатні впливати на поведінку та сприйняття своїх прихильників, часто виступаючи в ролі авторитетів у своїй галузі.
Лобіювання — практика просування інтересів різних груп, від фінансово-промислових груп до неурядових організацій чи етнічних спільнот, з метою впливу на прийняття конкретних рішень органами влади.
Лонгрід — об’ємний текст, на прочитання якого потрібно більше часу, ніж зазвичай. Лонгріди часто використовуються для глибокого аналізу теми, детального розкриття ідей або для розповіді історій, що залучають читача.
м
Маркетинг у соціальних мережах (SMM) — це комплекс заходів із використання соціальних медіа в якості каналів для просування компаній або бренду і рішення інших бізнес-завдань.
Медіааналіз — детальне та водночас комплексне вивчення матеріалів ЗМІ, яке включає кількісний та якісний аналіз публікацій (контент-аналіз), а також висновки й коментарі експерта-аналітика, зроблені на підставі аналізів (експертний аналіз). Медіааналіз доповнює й допомагає систематизувати інформацію, отриману за допомогою моніторингу ЗМІ.
Мейнстрім (mainstream) — 1) найбільш популярний та/чи визнаний напрямок у якійсь сфері, наприклад у мистецтві, політиці і т.п.; 2) умовне поняття, що використовують для позначення помірно прогресивного напрямку, для якого характерне поєднання елементів традиційної та сучасної стилістики.
Мікронавчання (microlearning) — метод подання інформації невеликими частинами. Кожен модуль зосереджений на певній темі або навичці, що допомагає швидко отримувати та застосовувати нові знання.
Моніторинг ЗМІ — пошук і підбір матеріалів у засобах масової інформації (друкованій пресі, інтернет-джерелах, інформаційних агенціях, ТВ та радіо), що здійснюється відповідно до заданих ключів (ключем може бути слово(а), словосполучення, певна тема чи сфера) і періоду.
Media Relations — один із напрямків у PR, спрямований на побудову та підтримку довгострокових взаємин з медіа, журналістами, інфлюенсерами, лідерами думок з метою формування позитивного іміджу, підвищення впізнаваності та досягнення бізнес-цілей.
Медіакіт — інформаційний пакет, що містить матеріали про компанію, бренд, продукт чи послугу (статистика, досягнення, перелік продуктів і послуг, контакти, візуальні матеріали тощо). Надає вичерпну інформацію журналістам та іншим зацікавленим сторонам.
Мультимедіа — об’єкт, що поєднує у собі різні формати цифрового контенту (текст, зображення, аудіо, анімація, інтерактивні елементи тощо).
н
Нативна реклама — вид реклами, у якому повідомлення адаптоване під формат, функції та стиль платформи, на якому його розміщують. Така реклама є органічною та ненав’язливою.
Нетворкінг (networking) — встановлення та розвиток мережі професійних зв’язків з метою обміну інформацією, досвідом, а також для взаємовигідної співпраці.
Ньюзлетер («лист з новинами») — містить корисну інформацію, призначений для регулярного розсилання цільовим аудиторіям (співробітникам компанії, ЗМІ, клієнтам, партнерам і т.п.). Не існує єдиного формату «ньюзлетер» і, відповідно, – чітких вимог до його написання/складання.
Ньюзмейкер — особа, організація або компанія, яка має достатньо інформації, щоб бути джерелом новини, та викликає інтерес медіа.
о
Оглядові й аналітичні статті — схожі з «by-lіner», не завжди пишуться журналістами, частіше людьми, які знають проблему зсередини.
Опитування — незамінний спосіб одержання інформації про звички людей, їхні схильності, мотиви поведінки та думки.
Охоплення — метрика, яка вимірює кількість унікальних користувачів, що побачили певний контент або повідомлення.
Objectives and Key Results (OKR) — методологія постановки та досягнення цілей. Вона передбачає визначення глобальної мети (objective) та вимірюваних метрик (key results) для оцінки прогресу в її досягненні.
п
Пабліситі — інформація із незалежного джерела, яка поширюється медіа тому, що вона має цінність новини. Джерело повідомлення нічого не платить за його розміщення в ЗМІ. Функція – привернення уваги та створення інтересу до когось або чогось.
Періодичність (Continuity) — метод розміщення реклами таким чином, щоб вона виходила через рівні проміжки часу.
Пітчинг — коротка презентація ідеї, проєкту чи продукту, підкреслення їхньої важливості з метою зацікавити потенційних партнерів, інвесторів, клієнтів або журналістів та привернути їхню увагу.
Позиціювання — процес формування унікального образу компанії, організації чи особи у свідомості цільової аудиторії, який підкреслює переваги та цінності, а також вирізняє серед конкурентів.
Покриття (Coverage) — визначення потенційних можливостей засобів масової інформації по географічному охопленню аудиторії.
Польове дослідження — безпосередній контакт із цільовою аудиторією з метою вивчення її відношення до різних проблем та з`ясування мотивів прийняття тих чи інших рішень (анкетні опитування, особисті інтерв`ю, фокус-групи й ін.).
Пошукова оптимізація сайту SEO (Search Engіne Optіmіzatіon) — комплекс робіт із зовнішніми й внутрішніми факторами, у результаті яких можна домогтися більш високих позицій сайту в пошукових системах. Виведення сайту на провідні позиції в пошукових системах є найбільш ефективним способом залучення відвідувачів — потенційних клієнтів.
Прийом, коктейль — зустріч компанії з клієнтами та партнерами з якого-небудь урочистого приводу.
Презентація, церемонія відкриття — представлення компанії, продуктів, послуг для потенційних та існуючих клієнтів і партнерів.
Прескіт — надає ЗМІ вичерпну інформацію про подію, що відбувається, і її основні обличчя. Набір документів для прескіта: пресреліз, інформаційний лист чи фактична довідка, брошура, корпоративне видання, річний звіт, біографія з фотографіями, програма заходу, список почесних гостей і т.п.
Прескліпінг — добірка у ЗМІ за визначений період часу всіх текстових матеріалів, які задовольняють параметрам запиту. Даний формат ефективний при необхідності відстеження реакції у ЗМІ на визначену подію/пресреліз, тему.
Пресконференція — оголошення факту, презентація деякої події.
Пресреліз (Press Release — «випуск для преси») — спеціальний бюлетень для працівників засобів масової інформації, що містить матеріали для термінової публікації з метою оповіщення громадськості.
Престур, день відкритих дверей — знайомство журналістів із бізнес-процесом компанії, виробництвом чи процесом надання послуг тощо.
Продакт плейсмент (Product placement) — рекламний прийом, під час якого продукцію, компанію чи її логотип демонструють у телевізійній передачі, де ненав`язливо згадують про її (чи його) гарну якість.
Промоція — цілеспрямована діяльність, спрямована на привернення уваги аудиторії, формування позитивного іміджу, підвищення впізнаваності бренду та рівня довіри до нього.
Просування доброчинності — компанія надає матеріальні кошти, нематеріальні й інші корпоративні ресурси, залучаючи увагу громадськості до визначеної проблеми; допомагає збирати засоби, залучати учасників і волонтерів.
Профіль аудиторії (Audіence Profіle) — характеристика складу аудиторії засобу масової інформації, що враховує вік, місце проживання, освітній рівень, дохід та інші параметри.
PR Strategy Card — інструмент, що формується за результатом розробки стратегії, містить її логічний та стислий виклад. Функції PR Strategy Card: усуває невідповідності короткострокових, довгострокових цілей та місії компанії, допомагає позначити зони відповідальності, перетворює стратегію на план дій.
PEST-аналіз — інструмент дослідження та планування, який використовують для виявлення та оцінки впливу на компанію, організацію чи бренд чотирьох факторів зовнішнього середовища: політичних, економічних, соціальних та технологічних.
PESO-модель — фреймворк для створення комплексної комунікаційної стратегії, який об’єднує чотири типи медіа: платні (paid), зароблені (earned), спільні (shared) та власні (owned).
PR-агентство — незалежне підприємство, що складається з творчих працівників, які встановлюють і підтримують зв`язки з громадськістю, пресою; розміщують зведення пізнавального, інформаційного і розважального характеру в ЗМІ для залучення уваги до продуктів, послуг і самого підприємства.
PR-аудит — метод дослідження, спрямований на вивчення ефективності зовнішніх і внутрішніх комунікацій компанії. Отримані в ході PR-аудиту результати допоможуть скорегувати комунікаційну політику компанії з метою посилення ефективності заходів, проведених компанією.
PR-послуги — вид послуг, спрямований на організацію зв`язків із громадськістю та формування суспільної думки (пресконференція, презентація, круглий стіл тощо).
р
Ребрендинг — комплексна зміна бренду або продукту з метою оновити або змінити його сприйняття цільовою аудиторією. Може включати зміну назви, візуальних елементів бренду, ціннісної пропозиції, позиціювання та інших складових.
Репутаційний менеджмент — комплекс заходів, спрямованих на формування та підтримку позитивної репутації компанії, організації чи особи у сприйнятті цільових аудиторій на відповідному ринку.
Репутація — загальна оцінка та сприйняття компанії, організації чи особи, сформована протягом певного часу на основі її комунікації, дій та взаємодії з аудиторією. Є більш об’єктивним поняттям, ніж імідж, має довгостроковий вплив та формується на основі того, що компанія, репутація чи особа робить.
Рилз (reels) — формат коротких відео в соціальних мережах (Instagram та Facebook) тривалістю до 90 секунд, зазвичай розважального або інформаційного формату.
Річний звіт — документ, що включає обов’язкову для компанії фінансову звітність (коли мова йде про звіт перед акціонерами) та одночасно виконує функцію комунікації з публікою, демонструючи при цьому відкритість та прозорість компанії. Мета звіту — привернути увагу читача та відобразити корпоративний дух організації.
Розміщення реклами (Position) — розміщення рекламних повідомлень на сторінці та розміщення сторінки з рекламою у виданні.
Розкадровка (Storyboard) — стислий письмовий опис аудіо- або відеоматеріалу. Для відео готується опис сцен та розписуються діалоги.
Розкрутка (Rollout) — маркетингова стратегія, за допомогою якої торгова марка вводиться на ринок в обмеженій географічній зоні.
Рекламний бюджет (Working Media Budget) — частина рекламних витрат компанії, не передбачена для оплати рекламного часу або площі, на відміну від інших витрат на рекламу. Наприклад, виробництво рекламних матеріалів, виплату гонорарів авторам, пакування та пересилання зразків рекламних продуктів тощо.
Рекламний еквівалент (Advertising Equivalency) — визначення вартості популяризаційних матеріалів в засобах масової інформації шляхом конвертації за ставкою, що відповідає вартості розміщення реклами на цьому ж місці.
Референс гайд (reference guide) — документ, що містить інформацію про соціальний пакет, корпоративні норми, стандарти тощо. Акцентований на довідкову літературу (варіант: акцент робиться на довідковій літературі); передбачений для членів колективу.
Ротація (Rotation) — повторення рекламних блоків у незмінному порядку.
RACI (матриця відповідальності) — інструмент, що забезпечує опис розподілу завдань та відповідальності за виконання робіт у проєкті.
RACI (матриця відповідальності) — інструмент, що забезпечує опис розподілу завдань та відповідальності за виконання робіт у проєкті.
с
Сегментація аудиторії — поділ аудиторії на окремі групи (сегменти) за певними спільними характеристиками, потребами чи патернами поведінки, які є ключовими під час визначення комунікаційних повідомлень та основних каналів комунікації.
Семінар, круглий стіл — захід, що проводиться, як правило, для спеціалізованих ЗМІ з метою глибинного знайомства з продуктами, технологічними процесами в компанії тощо.
Ситуаційний аналіз — дослідження зовнішнього та внутрішнього середовища компанії чи організації для визначення її поточного стану. Результати ситуаційного аналізу є підґрунтям для прийняття стратегічних рішень та визначення цілей.
Ситуатив — швидка реакція, контент, створений брендом у відповідь на актуальну новину, подію чи захід.
Соціальна реклама (Public Services Announcement (PSA) — стислі повідомлення, як правило, від некомерційних організацій та державних органів. Використовуються на радіо- або телевізійних каналах на громадських засадах, безкоштовно.
Соціально відповідальні підходи до ведення бізнесу — компанія на власний розсуд запроваджує практику ведення бізнесу та інвестування, що сприяє збільшенню добробуту громадськості та збереженню навколишнього середовища.
Семплінг (sampling) — ознайомлення цільової аудиторії з продуктом шляхом розповсюдження пробних екземплярів з метою стимулювання постійного використання товару споживачем.
Спам — масове розсилання кореспонденції рекламного чи іншого характеру людям, які не висловили бажання її одержувати. Передусім термін «спам» стосується рекламних електронних листів.
Спікер — 1) людина, що виступає з промовою або доповіддю під час події, заходу; 2) особа, уповноважена говорити від імені компанії чи організації, надаючи офіційні коментарі та заяви для медіа та громадськості.
Споживча панель (Panel) — вибірка респондентів чи магазинів, відібраних на постійній основі для участі в дослідницькому проєкті, за умовами якого учасники дослідження повинні постійно повідомляти про свої уявлення, ставлення, види діяльності тощо.
Спонсорство — фінансова, матеріальна чи організаційна підтримка певної діяльності з метою підвищення впізнаваності компанії, організації чи особи (спонсора).
Стейкхолдери — особи або групи, що мають інтерес до компанії та можуть впливати на неї безпосередньо, і на яких може впливати діяльність компанії (акціонери, спонсори, інвестори, постачальники тощо).
Сторітелінг (storytelling) — метод комунікації, який використовує силу історій для передачі ключових повідомлень та встановлення емоційного зв'язку з аудиторією.
Стратегія — загальний напрямок, довгостроковий план дій, спрямований на досягнення конкретної мети (цілей) компанії чи організації. У межах однієї стратегії може бути декілька тактик.
SMART-цілі — методика формулювання цілей, яка передбачає їхню відповідність п'яти критеріям: конкретність (smart), вимірюваність (measurable), досяжність (achievable), відповідність (relevant) та обмеженість у часі (time-bound).
Statement of Work (SOW) — документ з управління проєктом, який описує потрібні ресурси та обсяги робіт, що мають бути виконані, а також регулює взаємодію між замовником та виконавцем. Серед складових SOW: опис та цілі проєкту, його розклад та окремі етапи, результати, інформація про оплату.
SWOT-аналіз — інструмент дослідження, що полягає у визначенні факторів зовнішнього та внутрішнього середовища та їй поділі на чотири категорії: сильні сторони (strengths), слабкі сторони (weaknesses), можливості (opportunities) та загрози (threats).
т
Тактика — сукупність конкретних дій та короткострокових заходів, які потрібно виконати для досягнення стратегічних цілей. В межах однієї стратегії може бути декілька тактик.
Таргетинг — механізм, що дозволяє налаштувати показ рекламних повідомлень конкретним сегментам цільової аудиторії.
Тенденція — відносно сталий розвиток певного напрямку. Процес, який містить у собі набір трендів і на який ми не можемо впливати безпосередньо.
Тестімоніал — відгук або рекомендація від споживача про компанію, її продукт чи послугу. Використовується для підвищення довіри та впливу на рішення потенційних споживачів.
Точка контакту — момент взаємодії компанії, організації чи бренду з клієнтом. Такою точкою може бути реклама, пакування, спілкування зі співробітниками, візитівка, банер, соціальні мережі тощо.
Тренд — тимчасове явище, що набирає популярності або впливу в певний період часу.
Трендвотчинг (англ. trendwathing) — навичка відстеження та аналізу найактуальніших трендів, тем, обговорень, інфоприводів у бізнесі, технологіях, культурі та інших сферах.
Трендсеттер — той, що створює тренд, раніше за інших сприймає та поширює інновації, впливаючи на смаки та уподобання широкої аудиторії.
Tone of Voice — стиль та інтонація комунікації бренду зі своєю аудиторією. Він забезпечує послідовність у комунікації, встановлює емоційний зв’язок з цільовою аудиторією та допомагає створити впізнаваний образ.
у
Управління репутацією у пошукових системах (Search Engine Reputation Management, SERM) — комплекс заходів, спрямованих на виключення негативних відгуків про компанію, товар або послугу в результатах видачі пошукової системи. Іншими словами, очищення пошукових результатів.
Урядові комунікації — комунікація державних органів з громадськістю, спрямована на забезпечення прозорості діяльності уряду та підвищення рівня довіри громадян до влади.
Установки — сформоване ставлення аудиторії та її схильність певним чином реагувати на інформацію чи подію.
ф
Факт-лист (інформація для преси) — різновид бекграундера. Не є завершеним текстом, представляючи собою набір фактів. Відноситься скоріше до довідки.
Фактчекінг — перевірка фактів на правдивість та точність, передбачає пошук першоджерела та дослідження повноти інформації.
Фандрейзинг — процес залучення фінансових та інших ресурсів для реалізації проєктів, досягнення стратегічних цілей або ж підтримки діяльності компанії чи організації.
Фейк — навмисно вигадана або неправдива інформація, яка подається як правдива.
Фідбек — відгук, коментар або зворотний зв'язок, наданий щодо продукту, послуги, заходу чи ідеї.
Фіджитал (англ. phygital) — підхід, що передбачає поєднання фізичного та віртуального світу для створення унікального досвіду споживача. Може використовуватись для проведення заходів, інтегруючи інтернет-технології та реальні елементи.
Фішинг (fishing) — вид шахрайства, метою якого є виманювання у довірливих або неуважних користувачів мережі персональних даних клієнтів онлайнових аукціонів, сервісів з переказу або обміну валюти, інтернет-магазинів. Шахраї використовують усілякі виверти, які найчастіше змушують користувачів самостійно розкрити конфіденційні дані — наприклад, посилаючи електронні листи із пропозиціями підтвердити реєстрацію облікового запису, що містять посилання на вебсайт в Інтернеті, зовнішній вигляд якого повністю копіює дизайн відомих ресурсів.
Флешмоб (flash mob) — завчасно спланована масова акція, у ході якої велика група людей раптом з’являється у визначеному місці у визначений час, протягом кількох хвилин з серйозним виглядом виконуючи дії абсурдного змісту, після чого учасники одночасно швидко розходяться.
Фокус-група (Focus Groups) — складається з 7-10 представників цільових аудиторій, з якими проводиться групове інтерв’ю на цікаві для компанії теми.
Формула Флеша — прогнозує ступінь легкості читання письмового матеріалу.
ц
Цільова аудиторія (Target Audience) — бажана або прогнозована з точки зору рекламодавця аудиторія рекламних випусків; характеризується рядом демографічних (вік, стать, рівень доходу тощо), споживацьких показників або ж соціальним рівнем.
Ціннісна пропозиція — сукупність переваг, які споживачі отримують від продуктів чи послуг компанії.
ч
Частка аудиторії (Share, or Share of Audience) — аудиторія конкретної програми чи каналу як частка загальної кількості домогосподарств у конкретний період трансляції певної радіо- чи телепрограми.
Чат-бот — програмне забезпечення, що імітує розмову з людиною, за допомогою заздалегідь запрограмованих запитань та відповідей; виконує роль віртуального помічника.
Чеклист — один з інструментів організації, структурований список завдань або пунктів для перевірки, які потрібно виконати або врахувати у певному процесі.
Читацька аудиторія (Readership or Audience) — середня кількість осіб, знайомих зі змістом видання.