У березні 2020 року міжнародне аналітичне видання PRovoke Media (у минулому Holmes Report) провело дослідження PR-ринку. В опитуванні взяли участь близько 400 агентств, понад 100 PR-фахівців з боку компаній-клієнтів, і розповіли про вплив епідемії COVID-19 на їхню роботу. Результат дослідження показав, що 77% PR-агентств вже відчули на собі наслідки економічної кризи, спровокованої коронавірусом.
PR-агентство MAINSTREAM також взяло участь в опитуванні. Нижче наводимо основні висновки дослідження.
Збитки неминучі
На головне питання «як COVID-19 вплине на ваш бізнес», відповіді PR-агентств розподілилися наступним чином: 77% впевнені в неминучості збитків, 62% — перестануть наймати нових співробітників, 37% — уріжуть зарплати, 27% — скоротять штат. З іншого боку, 6% компаній не відчують суттєвих змін, а у 15% агентств з'явиться більше роботи.
Перш за все постраждають проектні роботи: 87% опитаних агентств заявили про скасовані або ж тимчасово припинені проекти. Абонентська робота скоротилася у менш ніж половини респондентів (44%), а з проблемою несвоєчасних виплат зіткнулися лише 32% агентств. Радує той факт, що у 35% щасливчиків роботи тільки додалося.
Кількість vs. якість
Близько 50% опитаних клієнтів заявили, що не планують знижувати обсяги послуг, що замовляються, а 12% планують навіть збільшити.
А ось специфіка запитуваних послуг PR-агентств істотно зміниться. За словами представників агентств, зараз, у розпал кризи, найчастіше компанії звертаються за консультаціями з кризових комунікацій (82%), корпоративного PR (72%) і внутрішніх рішень по залученню співробітників (51%.
Зі свого боку клієнти виділили кризові та корпоративні комунікації серед найбільш затребуваних PR-послуг. Проте третина компаній на час кризи вирішила утриматися від співпраці з агентствами.
Основний удар по урізанню бюджетів відчули на собі PR-комунікації в ритейлі і бренд-маркетингу, відзначають 78% опитаних агентств. Але 53% клієнтів вказали, що не мають наміру урізати обсяги робіт, які виконують для них PR-агентства.
Рядові співробітники стали головним стейкхолдером
Цікаво, що COVID-19 допоміг багатьом компаніям виявити, що для них насправді важливо. Більше половини компаній визнали, що не топ-менеджмент, а рядові співробітники стали пріоритетною групою стейкхолдерів. Вони майже в два рази обігнали клієнтів за важливістю, залишивши менеджмент, ЗМІ та владу в самому «хвості» пріоритетів. Як виявилося, саме від рядових співробітників більшою мірою залежить, як бізнес впорається з цією кризою і яким з нього вийде.
Основні виклики, з якими зіткнувся бізнес, так чи інакше також пов'язані зі співробітниками: як організувати віддалений робочий процес (58%), як забезпечити безпечний транспорт для тих, хто не може працювати віддалено (41%), як допомогти людям підтримувати не тільки фізичне, а також душевне здоров'я (41%). Всі ці проблеми раптово обрушилися на бізнес, який був упевнений, що добре підготовлений до криз, максимально діджиталізований і чітко бачить, де він буде через 5 років.
Чому вже навчила нас ця криза і продовжує вчити
1. Виживуть агентства, в яких є довгострокові клієнти на абонентській основі. Проектні роботи будуть швидше за все заморожені.
2. Виживе «повний цикл», який зможе за допомогою абонентської плати клієнтів перекрити тимчасові збитки івент- і медіа-департаментів і таким чином уникнути звільнень. Нішевим спеціалізованим агентствам доведеться складніше.
3. Агентствам необхідно диверсифікувати послуги і продукти по галузях економіки, освоювати нові напрямки і постійно змінюватися.
4. Компаніям-клієнтам COVID-19 нагадав про істинні цінності. Внутрішні комунікації (читай: свої співробітники) обігнали за важливістю зовнішні (читай: клієнтів.)
5. Як не дивно, журналісти, влада і менеджмент не зайняли і двадцятої частки серед пріоритетних груп впливу. А майже всі комунікаційні стратегії виводять цих стейкхолдерів на перший план.
6. Судячи з того, що кризові комунікації вийшли в топ найбільш затребуваних послуг, багато виявилися не готові до такої кризи в комунікаційному плані, хоч і заявляють протилежне. А значить потрібно більше і частіше «проганяти» всі можливі і неможливі кризові ситуації і варіанти реагування до того, як криза вдарить.
З хорошого: і клієнти, і агентства одностайні в тому, що ключ успіху комунікацій в період COVID-19 — у своєчасності реагування. Іншими словами, не затягувати з узгодженнями, а доносити меседжі вчасно. Насправді, це важливо завжди, але добре, що COVID-19 допоміг це зрозуміти швидше.
Повністю статтю про результати дослідження PR-ринку можна знайти на сайті PRovoke Media.